SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „Dobre wychowanie przez czytanie”
W roku szkolnym 2024/2025 w naszej szkole realizowana była innowacja pedagogiczna „Dobre wychowanie przez czytanie”. Jej autorką była pani Ewa Wójcik – bibliotekarz i nauczyciel historii, przy współpracy pani Danuty Wójcik (język polski) oraz pani Patrycji Czapli (pedagog szkolny). Projekt skierowany był do uczniów klas I–VIII i objął ok. 40 uczestników.
Głównym celem innowacji było promowanie wartości moralnych i społecznych poprzez kontakt z literaturą, a także rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz postaw prospołecznych.
W ramach projektu zrealizowano szereg działań:
warsztaty biblioteczne,
konkursy literackie i plastyczne (m.in. „Zakładka do książki”, „Literaccy herosi”, „Wierszem pisane”),
akcje integrujące społeczność (np. kącik rekomendacji, plakaty promujące czytanie),
Literacki Dzień Dziecka i gala czytelnicza jako podsumowanie działań.
Choć liczba wypożyczeń książek nie wzrosła znacząco, projekt przyniósł wiele pozytywnych efektów: ✔ rozwój kreatywności i umiejętności współpracy, ✔ pogłębianie wartości takich jak empatia, uczciwość, szacunek, ✔ integracja społeczności szkolnej wokół wspólnych działań literackich.
Ewaluacja innowacji (analiza aktywności uczniów, rozmowy i ankiety) potwierdziła jej dużą wartość wychowawczą. Wnioski z realizacji wskazują na potrzebę kontynuacji podobnych działań, być może z wykorzystaniem nowych technologii lub szerszym udziałem rodziców.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom za zaangażowanie i wspólną pracę!
Ewa Wójcik autor innowacji Bibliotekarz, nauczyciel historii